Sluta adventssynda!

Vi börjar närma oss jul. Ja jo, det har vi väl gjort i ett par månader nu till och med. Första julbordsannonsen såg jag i september och vid det ögonblicket ville jag börja gråta! Så sant är det ett lopp, det här med julbord. Det handlar om att tjäna pengar. Affärerna pyntar tidigt så folk ska köpa sitt julpynt just hos dem. Även om alla familjer han lådvis med massa skräp som ändå inte få plats i hemmen. Och då ska vi inte tala om allt pynt som gjordes på dagis....
 
Men för vanliga människor spelar det ju ingen roll om man skyndar sig fram med adventsljusstaken eller ej. För de har ju inga pengar att träna på det. Så, varför ha så bråttom? Första advent ska "staken" upp och inte en dag tidigare!  Vad är det för fel på folk? Jag behöver bara titta ut genom fönstret och så ser jag på andra sidan gatan en adventsljusstake i fönstret. Det är nästan så jag vill gå över, plinga på och fråga hur detta kommer sig!
 De är iaf inte lika galna här uppe i Falun som i Tälje. På P-hagsvägen brukar varje fönster vara prydda med ljus. Om de har 6 fönster mot gatan måste tydligen varje fönster ha en adventsljusstake. Får de dåligt samvete annars eller? Som om att fönsterna skulle frysa ut varandra om de inte fick en egen stake. För det är ju inte direkt snyggt. De kan de ju inte själva påstå. Intressant det där.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Hehe, som de huset vid busshållsplatsen som sätter upp julgranen i november och tar bort den i februari :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback