Mer känslosam än någonsin

När känslor blir tillräckligt starka verkar de kunna ta kommando över våra tankar. Det är svårt att tänka och handla rationellt när man blir skräckslagen eller känner intensiv ångest – ja samma sak gäller även vid positiva känslor. Känslorna toppstyr oss. ”Mer hjärta än hjärna”., ”mer känsla än förnuft”. (http://www.hjarnfonden.se/hjarnan/kanslor.shtml)

Aldrig har jag varit så här känslosam. Ena stunden jätteglad och andra stunden tankspridd och nedstämd. Många tankar snurrar i min hjärna nu. När jag blir nervös eller känner att något går dåligt börjar jag genast tänka på något annat som jag kan skratta åt. Som en försvarsmekanism. Jag kommer på mig skälv och försöker hitta en lösning. Men ibland kommer inte lösningen så lätt. Och i annat fall finns ingen lösning. Det gäller att ta sig i kragen.

Men varför är jag så känslosam egentligen? Är det mycket som står på spel? Är jag rädd att bli sårad? Eller handlar allt bara om att det är mycket som händer just nu i mitt liv med flytt till ny stad och helt nytt sätt att leva på. Man kan tycka att jag överreagerar. Och ja, det kan jag säkert hålla med om. Men vilket svaret är, kommer jag aldrig få veta..

Det enda jag vet är att jag inte kan styra mina känslor. Det får jag leva med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback