Min svettfobi - ett faktum

Det finns många olika typer av fobier. Min bästis Sarah är nästintill "allergisk" mot ormar. Jag kommer så väl ihåg när jag fick riva ut en sida ur biologiboken på högstadiet för att hon inte tålde att se den heltäckande bilden på en orm. Det låter inte så konstigt tycker jag. Det är ganska vanligt att ha en specifik fobi för ormar, spindlar eller andra småkryp.
  
När jag sökte lite på fobier fann jag en intressant fobi: "Fobofobi = rädsla att utveckla fobier". Den fobien måste ändå vara en fälla! Hur personen än gör, har den en fobi.
  Nåväl, jag fann dock ingen kategori för min typ av "fobi". Fobi för svett, smuts och kladd, där den värsta är placerad först.

När jag jobbade igår kände jag av min rädsla för svett så tydligt. Jag jobbade från 14-22.30 och skulle städa hela köket. Jag dammade, torkade, sprayade, sopade och vaskade. Värmen som var utanför huset kändes påtagligt även på insidan av det gamla trähuset. Mitt i arbetet att skrubba rent kakelplattor kände jag att det hettade till i pannan. Värmen bara steg. Det var inte arbetet i sig jag reagerade på. Allt handlade om känslan att vara varm och börja känna sig ofräsch. Vill ju inte känna sig obekväm när jag har ett socialt arbete där jag ska prata och hjälpa gäster.

orienterar i hallenNi undrar säkert hur jag känner mig efter att ha tränat. Inte springer jag runt och lider för att jag svettas när jag tränar men visst känns det aningen obekvämt att vara svettig. Därför är det perfekt att simma, då varken syns eller känns svetten. Det är bara att doppa huvudet under vattenytan =P.

I sammanhanget då det gäller träning har jag lite svårare för andras svet. Kommer ihåg när jag sprang orientering och hade en ledare med mig. När vi kom tillbaka bara rann det svett om honom, det forsade som floder. Och jag funderar fortfarande hur det kan vara möjligt att svettas så mycket. I den stunden störde jag mig inte på hans svett i så stor grad, jag var mest imponerad av faktumet att han säkerligen svettats ut flera liter =P.

Usch för manliga omklädningsrum
Något jag helt tar avstånd från är att entra ett manligt omklädningsrum (vad jag nu skulle göra där men..). Erfarenheter talar för att det inte är att rekommendera. En olidlig stank, likt ett grönt, tjockt moln svävar säkerligen kring i luften. Sådan lukt är jag säkerligen allergisk mot.

Finns även fler tillfällen då jag nästan blir arg på folk. På gymnasiet var vi tvungna att gå genom en korridor för att komma till matsalen. I den korridoren luktade det alltid svett blandat med parfym. Som personerna i fråga tänkt att man inte behöver duscha om man sprayar på tillräckligt med parfym. Jag säger bara: USCH! Nu orkar jag inte vara irriterad mer =P
God natt ^^,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback