Falukorven

26 maj

Just nu sitter jag på tåget till Falun. Kände bara att jag ville skriva lite här innan jag börjar analysera min B-uppsats.

När jag kom till centralstationen såg jag att man kan förtidsrösta där och gick fram och frågade om jag kunde göra det även om jag bor i Falun och det gick bra. Så jag röstade.. =S. Hehe! Jag är verkligen inte politiskt insatt för tycker allt sånt verkar tråkigt men jag har ändå lagt min röst och är ganska stolt faktiskt =P.
   I alla fall, när jag sa att jag bor i Falun sa en person som satt där att hon är uppväxt i Falun och vi började prata lite om gruvan och sånt. En ganska kraftig man satt bredvid och frågade om jag kunde historien om falukorven. Och den kan jag ju inte. Inte heller hon som är uppväxt i Falun. Han blev lite halvt upprörd och sa: ”men huuuuur kan du bo i Falun utan att veta historien om falukorven?!?!?” Nä, inte vet jag. De var väl hungriga eller nått sa jag. Han håll på länge och försökte ge mig ledtrådar men jag hade ingen aning.

För er som vill veta (taget från wikipedia):
Vid Falu koppargruva användes linor av tvinnad oxhud för att hissa upp kopparmalmen. Oxarna kom från Småland i stora konvojer och slaktades vid framkomsten till Falun. Köttet saltades sedan, och röktes. Under 1500- och 1600-talet lärde tyskarna, som hade stort inflytande vid gruvan, svenskarna att göra god korv av det rökta oxköttet.
   På 1870-talet tog Anders Olsson, far till Melker Olsson, upp traditionen att röka kött i sitt enkla slakteri. Den rökta korven utvecklades omkring 1890 till falukorv. Melkers är än idag ensamma om att tillverka falukorv i Falun.

Kommentarer
Postat av: Matti

Vad han åsyftar med falukorven är nog en viss scen i Fäbojäntan. Säg det och låtsas att du sett den. Så gör jag.

2009-06-03 @ 15:36:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback